Educational games about prime numbers and about multiplication tables. Maths Curiosities. Japanese system of multiplication
Educational games about prime numbers and about multiplication tables. Maths curiosities.
An educational game about prime numbers
The destructor of prime numbers
In order to start the game, click here and then press the button "Empezar"
www.ematematicas.net/destructor.php
An educational game about multiplication table
The hunter of alliens
Click here to start the game of the hunter of alliens
Tricks to learn multiplication tables easily
The multiplication table of nine
One interesting fact about the multiplication table of nine is that the sum of the digits of every product is nine too.
TRICKS TO LEARN THE MULTIPLICATION TABLE OF SEVEN
Draw a small square thre by three as it shows below. Now we start from the top right corner.Write in the first square, and then 2 and 3 downwards. Jump to the next column and write 4, and then 5 and 6 downwards. Finally, jump to the last column , write 7, and 8 and 9 downwards.
7
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4
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1
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8
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5
|
2
|
9
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6
|
3
|
Now I am through my table.
This time we start from left to right. Write 0 in the first square, and then 1 and 2, in the first row. Jump to the second row, and start again with 2, and later write 3 and 4. Finally, jump to the last row, repeat 4 and then write 5 and 6.
07
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14
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21
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28
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35
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42
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49
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56
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63
|
That is it. 7x1=07 7x2=14 7x3=21 and so on...
In the following video we can see some tricks to review the multiplication table of 7; first of all you need to draw a three by three table and based on this three by three table, we can build the table of 6 and the table of 8.
JAPANESE METHOD OF MULTIPLICATION THROUGH LINES
TRICKS TO LEARN THE MULTIPLICATION TABLE OF 6
Once you have done the multiplication table of 7 and 9, we introduce the table of 6.
You must learn by heart the result of the first five products :
6x1=6 6x2=12 6x3=18 6x4=24 6x5=30
We know the solution of 6x7=42 and 6x9=54 as a result of the tables of 9 and 7.
We only have to know now, the result of 6x6 and 6x8
To calculate 6x6 = 3 6
Note that the figure of the tens 3 is exactly one half of 6. 6x8= 4 8
Note that the figure of the tens 4 is exactly one half of the figure of the units 8
This link shows a video about the tricks of the multiplication table of 6, 9, and 7.
We can watch as well in this video, a trick in order to learn the multiplication table of 9 which uses the method of crossing fingers.
JAPANESE METHOD OF MULTIPLICATION THROUGH LINES
Japanese people are very hard working and clever. Their learning is
different than conventional method taught today in other parts of the world.
Let´s see this easy technique of multiplication. Let´s see how it works with an
example.
Let´s take an example of two digits multiplication
2 Hundreds 8 Tens 6 Units = 2x100+8x10+6= 200+80+6=286
2 Ten Thousands 7 Thousands 12 Hundreds 11 Tens 4 Units = 2x10000+7x1000+12x100+11x10+4= 20000+7000+1200+110+4= 28314
28314 is the result of the multiplication
Now, we are going to upload some Japanese method works made by the students
SISTEMA DE MULTIPLICACION JAPONES CON PALILLOS
En Japón es habitual
enseñar a los niños a multiplicar de una forma muy distinta a las que estamos
acostumbrados. Puede parecer lenta pero, ciertamente, es más intuitiva. El
método se conoce como multiplicación visual con líneas y consiste en dibujar una serie de rectas
separadas entre sí que coinciden con los dígitos de los números a multiplicar.
En este diagrama se
ve con claridad. Se trazan tantas líneas como digítos tienen las
cifras del número 22 (2 y 2), en morado, y otras tantas correspondientes a
los dígitos del 13 (1 y 3), en azul. Tras esto se suman los puntos de las
intersecciones, y se obtiene tres cifras, correspondientes al resultado de la
multiplicación.
El método puede
realizarse con todos los números de dos cifras.
2 Centenas 8 Decenas 6 Unidades = 2x100+8x10+6=286 es el resultado de la multiplicación
Pura matemática
Este método funciona
porque el número de líneas actúan como “marcadores de posición” (en potencias
de 10: 1, 10, 100, etc), y el número de puntos en cada intersección es un
producto del número de líneas. Con un ejemplo como 22 x 13, este sería el
resumen de todos los productos que son los coeficientes de la misma potencia de
10:
22 x 13 = ( 2*10 + 2 ) * ( 1*10
+ 3 ) = 2*1*100 + 2*3*10 + 2*1*10 + 2*3 = 286.
Esta curiosa forma
de multiplicar se conoce desde hace siglos, pero es ahora cuando se está
popularizando gracias a vídeos como este, que ya han visto más de tres millones
de personas.
RESOURCES THAT WE HAVE USED TO CREATE THIS WEBSITE
We have used the following links for two educational games.
www.ematematicas.net/destructor.php
http://www.sectormatematica.cl/flash/tablalunar.swf
We have also downloaded some information for example a video about tricks to learn some multiplication tables from this link
https://www.youtube.com/watch?v=INlXwWounTw
Apart from these resources, we have copied and downloaded an article from the digital edition of the newspaper "el confidencial ".
Cuestionario para el alumnado sobre los contenidos y de valoración del blog de matemáticas: "Educational games about prime numbers and about multiplication tables. Maths curiosities and curiosities about prime numbers."
1. Cita un truco que hayas aprendido en esta entrada del blog que te haya ayudado con la tabla de multiplicar. Explícalo.
2. ¿Has practicado alguno de los juegos del blog? ¿Cual ha sido? ¿Qué te ha parecido?
3. ¿Cual es el método de multiplicar empleado por una civilización oriental visto en el blog?
¿Que diferencias encuentras con nuestro sistema?; ahora que conoces los dos, cual te parece más rápido y cúal más sencillo?
4. Practica lo aprendido:
Realiza la siguiente multiplicación por los dos métodos que conoces, mide el tiempo en cada caso y compara.
Ej: 25x12
5. ¿Conocías previamente la importancia de los números primos y sus aplicaciones en la vida real? ¿Cúal te parece la más curiosa?
6. Para finalizar, ¿cúal de las dos entradas te parece más interesante? ¿por qué?
7. Sugerencias de nuevos contenidos para el próximo curso que te gustaría que se trataran en el blog y mejoras de los actuales.
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www.ematematicas.net/destructor.php
http://www.sectormatematica.cl/flash/tablalunar.swf
We have also downloaded some information for example a video about tricks to learn some multiplication tables from this link
https://www.youtube.com/watch?v=INlXwWounTw
Apart from these resources, we have copied and downloaded an article from the digital edition of the newspaper "el confidencial ".
http://www.elconfidencial.com/alma-corazon-vida/2015-06-08/asi-aprenden-a-multiplicar-los-japoneses-y-es-mucho-mejor-que-estudiar-las-tablas_870705/
Cuestionario para el alumnado sobre los contenidos y de valoración del blog de matemáticas: "Educational games about prime numbers and about multiplication tables. Maths curiosities and curiosities about prime numbers."
1. Cita un truco que hayas aprendido en esta entrada del blog que te haya ayudado con la tabla de multiplicar. Explícalo.
2. ¿Has practicado alguno de los juegos del blog? ¿Cual ha sido? ¿Qué te ha parecido?
3. ¿Cual es el método de multiplicar empleado por una civilización oriental visto en el blog?
¿Que diferencias encuentras con nuestro sistema?; ahora que conoces los dos, cual te parece más rápido y cúal más sencillo?
4. Practica lo aprendido:
Realiza la siguiente multiplicación por los dos métodos que conoces, mide el tiempo en cada caso y compara.
Ej: 25x12
5. ¿Conocías previamente la importancia de los números primos y sus aplicaciones en la vida real? ¿Cúal te parece la más curiosa?
6. Para finalizar, ¿cúal de las dos entradas te parece más interesante? ¿por qué?
7. Sugerencias de nuevos contenidos para el próximo curso que te gustaría que se trataran en el blog y mejoras de los actuales.
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